De Marketing Trends In 2023 • Brightbrown



Fingerspitz’ heeft alvast vooruit gekeken naar het nieuwe jaar dat voor ons ligt: 2023. Het einde van 2022 nadert en dat betekent dat het nieuwe jaar helemaal niet zo ver meer van ons verwijderd is. Wil je de nieuwe trends binnen SEO ontdekken? Je leest (en luistert) ze hieronder! Jaap Jacobs (Managing Director) ging samen met Tim van IJsendoorn (Innovation Manager & Partner) in gesprek over enkele topics die komend jaar op de agenda staan.

Google is al sinds hun oprichting in 1998 bezig met het optimaliseren van hun zoekmachine en de achterliggende algoritmes. Ondanks de honderden signalen die Google sindsdien is gaan gebruiken, blijft het helaas zo dat jij als zoeker niet altijd relevante zoekresultaten te zien krijgt. Het is ook niet gemakkelijk gezien de enorme toename van content door de jaren heen.

Het is beter om af en toe kwalitatief zeer sterke content te publiceren, dan regelmatig hele korte of zwakke content. Je moet namelijk vechten tegen een steeds heftigere concurrentie. Dus pick your battles. Bovendien kampen mensen momenteel al met een zware information overload, dus de kwaliteitseisen worden niet alleen strenger vanuit zoekmachines, maar ook vanuit gebruikers.

Dé Marketingtrends Van 2023 - Places.nl

Ongeveer 15% van de zoekopdrachten is nieuw voor Google. Je kunt je voorstellen dat dit het lastig maakt om de juiste resultaten te presenteren. Mede daarom introduceert Google extra zoeksuggesties. Als jij als gebruiker zoekopdrachten in typt, geeft Google suggesties voor gerelateerde zoektermen, bijvoorbeeld om te verfijnen op “dichtbij”. Google introduceert daarnaast buying guides voor Shopping.

Om als bedrijf optimaal mee te kunnen varen op deze nieuwe Google functie is het belangrijk dat je nu alvast jouw product=feed optimaliseert en verrijkt met gedetailleerde content. Dus voorzie Google van zoveel mogelijk productkenmerken en -context. Denk bijvoorbeeld aan kleur, stijl, gebruiksmomenten, varianten en maten. Voor kleding shoppers komt er zelfs een shop de look functie.

Google is echter niet altijd meer het startpunt. Er ontstaat steeds meer diversiteit in kanalen met een zoekfunctie, zoals bijvoorbeeld Tik, Tok, Pinterest en Reddit/Quora. Heeft de zoekopdracht via zo’n ander kanaal succes opgeleverd, dan is de kans groot dat bezoekers sneller naar datzelfde kanaal terugkeren. Zoals je bijvoorbeeld ook ziet dat steeds meer mensen direct naar Marketplaces gaan om producten te vinden.

Digital Marketing Trends - Podcast On Spotify

Dan gebruiken ze als ze wat verder in hun zoekproces zijn later misschien alsnog een zoekmachine, maar dan gebruiken ze jouw merk in de zoekopdracht. Dat geeft je natuurlijk een grote voorsprong. Kortom; zorg ervoor dat je ook buiten zoekmachines op alle mogelijke kanalen aanwezig bent voor je doelgroep, zodat ze in alle fasen van de customer journey jouw bedrijf tegenkomen en die onthouden.

Tik, Tok en Pinterest zijn bekende social media platformen die zeer visueel zijn ingesteld en vrijwel alleen maar visuele content laten zien. Als je als bedrijf mee wilt liften op deze ontwikkeling, moet je zorgen dat je genoeg visueel materiaal binnen je aangeboden content hebt; denk aan video- en fotomateriaal, maar ook AR of VR en 360º visuals.

Wees kritisch in de content die je maakt. Maak liever één supersterk stuk content wat alle mogelijke vragen van je doelgroep beantwoordt, dan dat je 10 dertien-in-een-dozijn blogs schrijft. Zorg voor meer visuele en interactieve elementen.

De 5 Digital Marketing Trends Voor 2023 - Bijgespijkerd

Veel ondernemers zijn al begonnen met zoekmachine optimalisatie (SEO) om hun website (en daarmee hun bedrijf) hoger in de zoekmachine te laten scoren. De concurrentie neemt steeds verder toe en Google komt steeds weer met nieuwe updates die van invloed zijn op jouw posities binnen de Google zoekresultaten. Daarom is het belangrijk dat je rekening houdt met de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van SEO.

Content = King en dat zal niet snel gaan veranderen. Google heeft namelijk eind augustus uitgerold. De zoekmachine gaat zich met deze update meer focussen of de content er toe doet voor de bezoekers en de doelgroep van je website. Eerder schreven content marketeers nog wel eens voor de zoekmachine in plaats van voor de bezoeker om zo een goede positie te krijgen binnen de zoekresultaten.

Wanneer je website veel pagina’s heeft met content van lage kwaliteit, zal de gehele website daar op afgerekend worden. Extra reden dus om je website goed na te lopen op de kwaliteit van de content. Kom je nog pagina’s tegen van lage kwaliteit, herschrijf deze dan of overweeg om ze te verwijderen.

Online Marketing Trends In 2022



Als je onderstaande vragen (door Google opgezet) allemaal met ja kunt beantwoorden ben je goed onderweg met het schrijven van relevante en geoptimaliseerde content. Heb je een bestaande of beoogde doelgroep die je met jouw content wilt bereiken? Geeft jouw content duidelijk blijk van expertise uit eerste hand en diepgaande kennis (bijvoorbeeld expertise die voortkomt uit het daadwerkelijk gebruiken van een product of dienst, of het bezoeken van een plaats)? Heeft jouw website een primair doel of focus? Zal iemand na het lezen van jouw content het gevoel hebben dat hij/zij genoeg over een onderwerp heeft geleerd om het beoogde doel te bereiken? Zal iemand die jouw content inhoud leest het gevoel hebben dat hij een bevredigende ervaring heeft gehad? Houd je rekening met onze richtlijnen zoals beschreven binnen de Core Web Vitals en voor het gebruiken van productrecensies? (zie product review update hieronder) En?! Hoeveel heb jij er met ja kunnen beantwoorden? EAT staat voor , en .

Het tonen van ‘waardeloze’ content op een hoge positie geeft een slechte gebruikerservaring, dit willen ze met EAT voorkomen. In de basis gaat de EAT update in de basis over websites met de volgende onderwerpen/intenties: Medisch Politiek Financiën Veiligheid Websites die met deze onderwerpen gelinkt worden worden kritisch bekeken. Deze onderwerpen hebben namelijk veel impact op iemand zijn geluk, veiligheid, financiële situatie of gezondheid.

Het is belangrijk dat de content die op de pagina staat is. Deel je en ben jij een in jouw branche? Als je dan ook nog een goede hebt opgebouwd zal je goed scoren op . Het is altijd al belangrijk geweest om goede content te schrijven voor SEO. Nu wordt het gewoon nóg belangrijker! In augustus 2022 heeft Google uitgerold.

Seo Trends 2023 - Mvh Media

Hoe ziet het product eruit en hoe is het te gebruiken? (afbeeldingen). Wat is het verschil met vergelijkbare producten van concurrenten? Welk product past het beste bij een bepaalde toepassing of omstandigheden? Dit zijn allemaal vragen die je jezelf kunt stellen zodat je bezoekers voorziet van alle informatie die ze nodig hebben bij het maken van een keuze.

Met name de review websites zullen aan de hand van deze update nog kritischer moeten zijn. Dit zijn domeinen die als doel hebben gebruikers te helpen bij het maken van keuzes. Ze verzamelen alle productinformatie voor de gebruikers en verzamelen ervaringen van mensen die het product al hebben. Veel review website bieden vergelijking opties waarmee bezoekers gemakkelijk alle opties kunnen overwegen.

De mobielvriendelijkheid van je website zal een grote rol gaan spelen. Wil je zeker weten dat jouw website mobile first is? Je kunt dit gratis testen met de mobile first tool van Google. Dus bij iedere verandering die je maakt op de website: Met de komst van is Google in staat beter te begrijpen of een website geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten.

Linkbuilding In 2023, Hoe Ziet Dat Er Uit?

Lazy-Loading zorgt ervoor dat de inhoud van een pagina pas verder wordt geladen zodra je naar beneden scrollt. Zaken die op een mobiele telefoon heel erg belangrijk zijn en waar jij dus in 2023 zeker rekening mee moet (blijven) houden. Tot slot blijft de en van de website erg belangrijk voor je SEO resultaten.



Hoe beter de autoriteit is, hoe hoger je zult scoren in de zoekresultaten. De autoriteit van de website kun je verbeteren door te werken aan jouw en daarmee de . Jij schrijft content die andere websites ‘oppikken’ en een link voor teruggeven aan jouw website (linkbuilding). Wanneer je vaak aangeraden wordt door andere website met een goede autoriteit, verbetert dit de autoriteit van jouw website.

Zij drukken de autoriteit van een website uit in de Domain Rating. De schaal (0 tot 100) van de DR is logaritmisch. Het is dus eenvoudiger om van een UR/DR van 10 naar 20 te gaan, dan van een UR/DR van 40 naar 50 te gaan. Een mooie natuurlijke stijging van de Domain Rating van één van onze klanten.

Waarom Is Seo Belangrijk Voor Jouw Bedrijf? - B&s Media Im

Het is belangrijk dat je website en te gebruiken is. Daarnaast is het van belang dat je een snelle website hebt voor je bezoekers en je het crawlbudget optimaliseert. Bezoekers haken massaal af als een website langzaam laadt of verlaten je website als ze niet snel het product kunnen vinden op je website waar ze naar zoeken.

Daarom is het belangrijk dat je de techniek van je website goed op orde hebt. Voor een gebruiksvriendelijke website is het belangrijk om je website te optimaliseren voor de Core Web Vitals. Tools voor het controleren van deze factoren zijn de Page Speed Insights van Google en de Website Speed test van Pingdom.

Goede voorbeelden zijn maar ook . Google gaat kwalitatieve content nog meer belonen. Voegt jouw content echt waarde toe aan de zoekopdracht van een gebruiker? Dan zit je voor 2023 qua content helemaal goed. Alle trends voor 2023 liggen in lijn met de visie van Google, waarin ze de gebruiker altijd op nummer één zetten.

Online Marketing Trends In 2022

Het einde van het jaar is in zicht en daar horen weer een hoop lijstjes bij. Van de meest gebruikte zoekwoorden tot de handigste tips om ook 2023 succesvol in te gaan. SEO is een continu evoluerende discipline, en het is belangrijk om op de hoogte te blijven van de laatste trends en ontwikkelingen.

Steeds meer mensen gebruiken spraakassistenten zoals Google Assistant en Siri om te zoeken op het internet. Dit betekent dat het belangrijk is om ervoor te zorgen dat je website goed geoptimaliseerd is voor voice search. Dit kun je doen door gebruik te maken van vraagzinnen en long tail zoekwoorden, en door ervoor te zorgen dat je website goed geïndexeerd is voor spraakassistenten.

Door gebruik te maken van structured data kun je ervoor zorgen dat je website beter gevonden wordt in de zoekresultaten en dat je website beter gepresenteerd wordt in de zoekresultaten. Zo kun je aan de website structured data toevoegen voor producten, reviews en FAQ. Op die manier valt jouw website extra op in de zoekresultaten.

Blog Over Website En Zoekmachine Optimalisatie

Op 1 juli 2023 stopt Google met de traditionele Universal Analytics. Het is erg belangrijk om tijdig over te stappen naar de nieuwe Google Analytics 4. Als je op tijd overstapt naar de nieuwe versie, kun je in het tweede deel van 2023 toch eenvoudig data vergelijken. Heb je hulp nodig bij de overgang van de traditionele Universal Analytics naar Google Analytics 4? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op.

De user experience (UX) van je website is steeds belangrijker geworden voor SEO. Zoekmachines geven websites met een goede UX een hogere ranking dan websites met een slechte UX. Zorg ervoor dat je website snel laadt, gemakkelijk te navigeren is en dat de content op je website gemakkelijk te lezen is voor bezoekers.



Als websitebezoekers jouw website waarderen, zal de waardering in de ranking van Google dus ook snel volgen. Aan het eind van het jaar is het ook altijd verstandig om de online marketing plannen eens tegen het licht te houden. Dekken alle zoekwoorden nog wel de lading van jouw bedrijfsactiviteiten? Of zijn er wellicht nieuwe inzichten? Aan het einde van het jaar is het altijd verstandig om eens een nieuw concurrentie en zoekwoorden onderzoek uit te zetten, om te kijken of er nog nieuwe zoekwoorden of inzichten zijn.

Seo Trends 2023 - Webdezignstudio.nl

Een sterke online positie valt of staat met continuïteit. Daarom is het verstandig om nu alvast een content planning te maken voor het gehele jaar. Neem naast het maken van die nieuwe content ook altijd een update mee van de bestaande content in je planning. Zo blijft de hele website goed up-to-date.

Het team van HV Media wenst je in ieder geval fijne feestdagen en een goede jaarwisseling. Ook in 2023 staan we graag voor u klaar om jouw website nog succesvoller te maken! .